PODZIEL SIĘ

Wzrost znaczenia elastyczności, zdrowy styl życia, deformalizacja pracy wraz zdywersyfikacją zarządzania HR – najnowszy raport Antal i Sodexopokazuje nowe oblicze rynku pracy.

Raport przedstawia opis postaw Polaków na rynku pracy, które ewoluowały na przestrzeni lat. Analizowane w nim są oczekiwania pracowników wobec idealnego pracodawcy w zakresie: mobilności i czasu pracy, miejsca pracy, wynagrodzenia i benefitów, stylu komunikacji w organizacji, atmosfery oraz stylu zarządzania. Na podstawie tych preferencji wyszczególniono cztery dominujące typy osobowości pracowników na dzisiejszym rynku pracy. Z raportu dowiadujemy się, że rodzaj motywacji pracownika zależy nie tylko od jego osobistych preferencji, ale również od branży jaką reprezentuje.

– Prezentowane cztery typy osobowości w dużym uproszczeniu pokazują jak bardzo jesteśmy do siebie podobni, a zarazem różni. Nie chodzi tylko o wiek czy płeć, ale o różne oczekiwania, potrzeby, a nawet sposób myślenia czy reagowania. Sztuką staje się umiejętność wykorzystania tej różnorodności – czyli pełnego wykorzystania tkwiącego w nas potencjału i kreowanie pozytywnego środowiska pracy rozumianego jako employee experience – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services.

Jak wynika z raportu, 97% pracowników ceni swobodną atmosferę, otwartą komunikację oraz chce mieć możliwość wyboru wygodnego ubioru. 81% pracowników w Polsce chce elastycznie zaczynać i kończyć czas pracy w zależności od natężenia obowiązków i prywatnych zobowiązań. W zamian są w stanie zaakceptować brak stałego miejsca pracy w biurze czy konieczność biznesową zostania w pracy po godzinach, np. przy wzmożonej intensywności projektów.

Dla 76% pracowników ważna jest możliwość wygodnego dbania o zdrowy styl życia. Istotne są również związane z tym benefity, np.: konsultacje z dietetykiem, owocowe poniedziałki czy karty lunchowe.

92% badanych chce mieć wpływ na działania HR, rozwój firmy i jej kulturę organizacyjną. Zależy im, aby samodzielnie wybierać benefity pozapłacowe czy szkolenia. Chętnie angażują się w akcje społeczne i charytatywne organizowane przez pracodawcę.

Wyniki przeprowadzonego badania potwierdzają, że wśród czynników racjonalnych, wpływających na ocenę pracodawcy, nadal niezmiennie prym wiodą wysokość oferowanego wynagrodzenia oraz oferta świadczeń pozapłacowych. Na kolejnych miejscach respondenci uplasowali: możliwości rozwoju, wartości społeczne, zgodność z zainteresowaniami oraz możliwości uczenia się.

– Funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy opiera się przede wszystkim na partnerstwie oraz wzajemnej satysfakcji pracownika i pracodawcy. Tylko holistyczne podejście do modelu współpracy, znajomość potrzeb i preferencji oraz dostosowanie oferty do panujących standardów, może przełożyć się na sukces i obopólne korzyści. Na znaczeniu zyskują elastyczność pracy, zdrowy styl życia, wynagrodzenie i benefity, a czasy formalizmu odchodzą już do lamusa – wyjaśnia Artur Skiba, prezes Antal.

W raporcie „Cztery osobowości – jeden rynek pracy”, pracownicy zostali zbadani w dwóch wymiarach: kulturowym oraz funkcjonalnym. Pierwszy z nich dotyczy obszarów związanych z atmosferą w pracy, stylem wykonywania zadań, kulturą organizacyjną, podejściem do work-life balance / work-life integration. Z kolei wymiar funkcjonalny obejmuje warunki ekonomiczne, sposoby rozliczeń pracowników z zadań, systemy wynagrodzenia, warunki biurowe, bezpieczeństwo pracy czy formę umowy. Na tej podstawie wyróżniono 4 typy postaw pracowników: Zwinny Profesjonalista, Praktyczny Inicjator, Bezpieczny Tradycjonalista oraz Zdystansowany Zawodowiec.

Zwinni Profesjonaliści stanowią zdecydowaną większość, bo aż 55% pracowników w kraju. Ten typ reprezentuje nieco częściej mężczyzna niż kobieta (57% do 52%) i są to głównie przedstawiciele sprzedaży (aż 76%) oraz wyższej kadry zarządzającej (59%), prawnicy i HR-owcy (57%). Branże, w których najczęściej spotkasz Zwinnego Profesjonalistę, to: Agencje marketingowe (100%), Ubezpieczenia (86%) Handel detaliczny (73%), Farmacja (71%).

– Firmy, zainteresowane zatrudnieniem kandydatów z tej grupy, powinny przede wszystkim zaprezentować ofertę pracy podkreślając elementy, które są kluczem do serc Zwinnych Profesjonalistów. Są to: możliwość łączenia życia prywatnego i realizacji pasji z pracą, świetna atmosfera, otwartość we współpracy z szefem oraz możliwości wyboru narzędzi rozwojowych czy benefitów. Współcześni zawodowcy to osoby, które poszukują nowych, ciekawych doświadczeń także w sferze zawodowej i docenią niestandardowe działania pracodawców, warto, więc zainwestować w odświeżenie materiałów rekrutacyjnych i employer brandingowych, nowe formy rekrutacji czy kreatywne kampanie – wyjaśnia Anna Piotrowska-Banasiak z firmy Antal.

Pozostałe osobowości polskich pracowników, wyróżnione w raporcie, reprezentują: Praktyczny Inicjator (26%), Bezpieczny Tradycjonalista (10%) oraz Zdystansowany Zawodowiec (10%). Jak podkreślają eksperci Antal – do każdego typu pracownika należy dostosować ofertę pracodawcy, aby skutecznie prowadzić działania z zakresu rekrutacji, polityki płacowej, doboru benefitów, rozwoju pracowników czy employer brandingu. Ważna jest również dywersyfikacja oferty pod kątem specjalizacji pracowników czy branży.

Zwinny Profesjonalista

Prezentuje on postawę elastyczną i liberalną. Z drugiej strony, od pracodawcy również wymaga wyjścia w kierunku jego potrzeb. Praca dla niego powinna się mocno przenikać z życiem prywatnym.

Praktyczny Inicjator

Zna swój cel i skupia się na jego realizacji. W pracy spędzi czasu tyle ile to konieczne, koncentrując się w pełni na zadaniach, ale zamykając drzwi do biura przestaje też myśleć o pracy. Chyba, że chodzi o integrację z pracownikami na stopie prywatnej – jako ceniący towarzystwo w takich sytuacjach go nie zabraknie.

Bezpieczny Tradycjonalista

To osoba ceniąca stabilizacją i bezpieczeństwo pracy w obszarze funkcjonalnym i konserwatywnym. Jest odpowiedziany za określony obszar, lubi jasne i przewidywalne sytuacje. Gra w pojedynkę.

Zdystansowany Zawodowiec

Zna swoje miejsce w organizacji i zależy mu na jasnej, formalnej strukturze. Woli pozostawać na swojej, dobrze znanej połowie boiska. Broni tradycyjnych zasad w kulturze organizacyjnej, ale potrafi być elastyczny, jeśli względy funkcjonalne za tym przemawiają.