PODZIEL SIĘ

5 lat programu Start do Kariery: tysiące przeszkolonych uczniów, setki warsztatów w szkołach 5 raportów, 12 tysięcy uczniów przeszkolonych z zakresu efektywnego wchodzenia na rynek pracy w ramach 350 warsztatów i wizyt studyjnych – to rezultaty programu Start do Kariery, prowadzonej od 2014 roku kampanii społecznej Gumtree Polska. Tegoroczna, piąta edycja kończy się konkursem, w którym wybrani studenci oraz uczniowie szkół branżowych,zawodowych, liceum czy technikum z własnymi pomysłami na biznes walczyli o wsparcie ich realizacji kwotami do 15 tys. zł.

Z pomocą ośrodków badawczych, firma Gumtree Polska rokrocznie w ramach programu Start do Kariery, przyglądała się różnym aspektom rynku pracy. Tegoroczny raport „Aktywni+ Praca w życiu, życie w pracy” wykazał, że 78 proc. pracujących Polaków uważa, że granice między życiem prywatnym i zawodowym powoli się zacierają, a 48 proc. z nich zauważa to zjawisko w swoim życiu. Raport „Aktywni+ Przyszłość rynku pracy 2017” pokazał z kolei, że w Polsce zagrożonych automatyzacją jest średnio 40 proc. miejsc pracy oraz że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla sukcesu zawodowego w nowych realiach cyfrowej gospodarki.

Podczas pierwszych edycji programu Gumtree Polska przyglądało się perspektywom i ścieżkom zawodowym uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz techników oraz ich oczekiwaniom względem rynku pracy. W badaniach do raportów „Aktywni+ Absolwentki z fachem w ręku 2016” oraz „Aktywni+ Młodzi Fachowcy na Rynku Pracy 2015” większość pytanych absolwentów i absolwentek rozważało założenie własnej działalności gospodarczej. W dodatku młode „fachowczynie” chętnie korzystały z nowych technologii – aż 53% z nich przyznało, że ogląda filmy instruktażowe na serwisach typu YouTube, a 41 proc. czyta blogi tematyczne, żeby poszerzać swoją wiedzę.

– Wiele młodych osób poszukuje pierwszych prac, sezonowych czy dorywczych, właśnie za pośrednictwem Gumtree.pl. Postanowiliśmy zbadać, z jakimi problemami mierzą się w momencie rozpoczynania kariery zawodowej i wesprzeć ich wysiłki kampanią Start do Kariery – wyjaśnia Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree Polska i pomysłodawczyni kampanii społecznej Start do Kariery.

Ponad 100 zgłoszeń konkursowych od przedsiębiorczej młodzieży

Spośród ponad 100 zgłoszeń do konkursu „Wygraj swój Start do Kariery”, kończącego tegoroczną odsłonę programu, jurorzy wybrali dwie osoby, z których każda zdobyła nagrody o łącznej wartości do 15 tys. zł. Aby wziąć udział w konkursie należało opisać i umotywować swój pomysł na biznes w formie tekstu lub filmu, a także wypełnić formularz szablonu biznesowego, dostępny na stronie internetowej konkursu. Zwycięzcami zostali: licealista Bartłomiej Rzepecki, który wraz ze swoim kolegą chce mieć w przyszłości firmę zajmującą się programowaniem narzędzi do nauki przedmiotów ścisłych oraz studentka Aleksandra Kuta, która stworzyła projekt zajmujący się personalizacją ubrań.

– Początki drogi zawodowej są zawsze ciężkie, dlatego też chcemy, żeby zwycięzcy, którzy są młodymi, uczącymi się wciąż ludźmi, mogli realizować swoje pasje i związane z nimi plany, nie martwiąc się o koszty ponoszone z myślą o przydatnym kursie, lepszym sprzęcie czy potrzebnym programie komputerowym. Poziom konkursu był niezwykle wysoki, większość zgłoszeń prezentowała nowatorskie, przemyślane i dopracowane pomysły na firmy. Wśród tylu zdolnych i przedsiębiorczych osób wybranie zwycięzców nie było łatwe – dodaje Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree Polska.

Start do Kariery to realizowana cyklicznie, od 2014 roku, kampania społeczna Gumtree.pl, której celem jest dotarcie do młodych ludzi i pomoc im w odnalezieniu satysfakcjonującej pracy w przyszłości. W ramach pięciu lat Startu do Kariery odbył się między innymi cykl warsztatów kariery, wizyty studyjne w firmach, eventy, na których młodzież miała okazję spotkać się z przedstawicielami zawodów przyszłości, a także narzędzia networkingowe.

Źródło: Materiały prasowe.