fot. materiały prasowe

Dodatkowy skutek pandemii koronawirusa to wzrost popularności zakupów przez internet. A dla Miejskiego Rzecznika Konsumentów to nowe pole spornych kwestii do rozwiązywania.

Przepisy mówią, że możemy bez uzasadniania zwrócić towar zakupiony „na odległość” – w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania (czyli wyjęcia z paczkomatu, odebrania od kuriera itp.). Od ubiegłego roku przepis ten dotyczy także mikro-przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy kupili towar „na firmę” – o ile zakup nie jest „bezpośrednio związany” z profilem tej działalności.

Wiele sporów dotyczy kwestii, gdy towar jest uszkodzony, chociaż opakowanie było w dobrym stanie. Konsument zarzuca sprzedawcy, że wysłał mu towar uszkodzony, a sprzedawca twierdzi, że uszkodzenie powstało w transporcie albo już u konsumenta. Bywa też odwrotnie – konsument odsyła towar, a sprzedawca odmawia jego przyjęcia twierdząc, że towar jest uszkodzony, ubrudzony itp.

– Takie sytuacje są bardzo trudne do oceny – przyznaje Miejski Rzecznik Konsumentów Małgorzata Rothert. – W przypadku bardziej wartościowych zakupów warto odpakować paczkę w obecności kuriera.

Ustawa o prawach konsumenta określa też wyjątki, kiedy zwrot towaru kupionego „na odległość” nie jest możliwa. Nie można np. odesłać towaru, który został „wyprodukowany według specyfikacji konsumenta” lub służy „zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb”.

– Wielu przedsiębiorców nadużywa tego przepisu. Twierdzą, że ma on zastosowanie, gdy konsument zamawiając towar określił jego istotne cechy, np. wzór, kolor, rozmiar. Jako rzecznik stoję na stanowisku, że sytuacja, w której konsument wybiera rzecz z zamkniętej puli udostępnionej przez sprzedawcę, nie zamyka mu do prawa odstąpienia od umowy – wyjaśnia Małgorzata Rothert. – Co innego, gdy kupujący przy zamówieniu wskaże np. kolor lub inne parametry spoza oferowanej puli. W takiej sytuacji przedsiębiorca rzeczywiście ma prawo do odmowy przyjęcia zwrotu.

Z porad Miejskiego Rzecznika Konsumentów skorzystało w ubiegłym roku ok. 10 tys. warszawianek i warszawiaków. Wpłynęło 2,5 tys. formalnych wniosków, a Rzecznik przygotował 1850 wystąpień do przedsiębiorców. Wszczęto rekordową liczbę 37 spraw sądowych z udziałem Rzecznika, a w 110 sprawach prowadzonych przed sądem Rzecznik udzielił konsumentom pomocy.

Miejski Rzecznik Konsumentów urzęduje w Warszawie przy ul. Canaletta 2. Godziny pracy: poniedziałek w godz. 8.00 – 18.00, wtorek – piątek w godz. 8.00 -16.00. Telefon: (+48) 22 44 33 444. E-mail: konsument@um.warszawa.pl. Więcej informacji konsumenckich można znaleźć na stronie rzecznika.